Opmerking vooraf


Voor al het materiaal in de reader van deze lesdag (foto's, filmpjes en artikelen, met uitzondering van de foto en het geluid van het zenschaaltje,
de foto van de kalebas en de filmpjes en afbeeldingen van de euritmie) is er slechts toestemming om dit binnen de opleiding te gebruiken. Nadrukkelijk het verzoek niets van deze lesdag in het openbaar te delen. Alvast bedankt.


Uiteraard zijn de benoemde klankspelen in de reader wel bedoeld om zelf te gebruiken en je op ideeën te brengen!




De stem


De stem is ons meest eigen klankinstrument. Het verkennen van dit krachtige instrument mogen we  niet overslaan. We gebruiken haar veel.
De manier waarop we spreken heeft invloed op de sfeer die we creeeren.
Let maar eens op: een samengeknepen opgewonden stem maakt onrustig, een ontspannen boventoonrijke (lees: vol-klinkende welluidende) stem geeft een prettig gevoel.
Alleen al om die reden is het goed om stil te staan bij onze stem en haar klank.


Maar er is meer.
Tijdens de stem-oefeningen die komen kun je merk dat de stem gebruikt kan worden om je eigen lichaam en gevoelens te verkennen, te masseren
en te koesteren. 
Jonathan Goldman, een bekend boventoonzanger uit Amerika, gaat in zijn boek "Genezende klanken" nog een stapje verder. Hij meent dat de trillingen, juist ook trillingen voortgebracht door onze stem, gebruikt kunnen worden om genezing en transformatie te bewerkstelligen van de diverse organen en lichaamsdelen.

Hij schrijft: 
"De natuurlijke trillingsfrequentie van een voorwerp, dat misschien "ontstemd" of in disharmonie is, kan hersteld worden.
Wanneer een orgaan of een ander deel van het lichaam ontstemd is, noemen wij dat "ziekte".....
 Door het principe van resonantie kan geluid gebruikt worden om de disharmonische frequentie van het lichaam tot normale gezonde trillingen terug te brengen."

En hoewel dit nogal pretentieus en misschien wat abstract klinkt, kan je na een ochtend stemwerk toch het gevoel krijgen dat er misschien
een kern van waarheid in zit.



Klankspelen en klankinterventies


Door verschillende onderdelen zoals de basisoefeningen voor de klankschaal (zie: "introductie van de klankschaal"), een of enkele van de klankspelen, een klankinterventie en/of een klankreis of visualisatie te combineren kan je gevarieerde klankprogramma's op maat aanbieden.

Veel spelen verdiepen zich wanneer zij herhaald worden.


Het staat je vrij om de benoemde spelen en - interventies naar hartenlust aan te passen, in te korten of uit te breiden.


Bij spelen denken we veelal aan kinderen.
Omdat spelen met klank en kinderen inderdaad een boeiende (en bruisende) "gouden combinatie" is, presenteren we hier in de reader van lesdag 3 
de spelen als toegepast bij kinderen.
De praktijk leert echter dat deze spelen, waar nodig met een kleine aanpassing, veel plezier opleveren, de nieuwsgierigheid

en de zintuigen prikkelen en een ontwikkeling in gang zetten bij

de meest uiteenlopende (en zeker ook volwassen) doelgroepen.

De klankspelen en klankinterventies zijn hier in de volgende categorieën onderverdeeld:



1. Introductie van de klankschaal


2. Klankspelen


3. Bestaande kinderspelen verklanken

 

4. Klankinterventies


5. Visualisatie, klankmeditatie en klankreis


Vrije School Zwolle, groep 5 (klas 3)


Gongslag van Elisa.


Klankschaal en water


Het boek "Muziektherapie met klankschalen" van Christina Boudewijns-de Kaste is in de winkel niet meer verkrijgbaar.


Een mooi uitgewerkt voorbeeld in dit boek met betrekking tot het werken met een klankschaal en water bij kinderen is hier in de reader opgenomen.


Met toestemming van Christina een artikel hieruit in  de reader opgenomen. Zeker de moeite van het lezen waard:

Een ontspannend klank- en geurbad voor al je zintuigen


Thuisopdrachten


Dagelijkse meditatie


De dagelijkse meditatie in stilte, waarbij begin en einde gemarkeerd wordt (bijvoorbeeld door het aanslaan van een klankschaal) kan op de zelfde wijze voortgezet worden. Elke dag 10 minuten is mooi, voor wie een stapje verder wil: de tijdsduur van 20 of 30 wordt in meditatiekringen ook veel gehanteerd.


Het zonder afleiding puur in stilte met je zelf zijn, terwijl je zonder forceren probeert met de aandacht bij je ademhaling te  blijven, is een zeer belangrijke thuisopdracht. Het is een oefening voor (innerlijk) luisteren en het ervaren van stilte in je zelf. Het is een bereid zijn om door alle drukte, verdriet, chaos en/of opgewondenheid in je zelf heen een zekere rust en verstilling op te laten komen.

Alleen de poging is al genoeg.


En zeg nu zelf: als jij het geen 10 minuten met je zelf uit kunt houden, mag je dan wel van een ander vragen om 10 minuten of langer bij jou te zijn?



Lezen Digitale Reader


Lees stukje bij beetje eens die klankspelen of klankinterventies door die jou aanspreken. Ze geven een beeld van wat er zoal spelenderwijs met klank kan en brengen je wellicht zelf ook op ideeën.



Optioneel: klankspel of klankinterventie


Is er naar aanleiding van de lesdag of door het lezen van de reader spontaan een idee voor een klankspel of klankinterventie tot je gekomen? Werk deze dan voor je zelf uit. Altijd handig en optioneel kan je dit idee gebruiken voor een latere thuisopdracht.  

Geen idee? Forceer niets, laat er eens je gedachten over gaan. Wie weet wat er komt?



Check!


Blader terug in de reader en controleer of je geen thuisopdrachten vergeten bent. Het uitvoeren van de thuisopdrachten is één van de voorwaarden voor certificering. Kan je door innerlijke of uiterlijke omstandigheden een thuisopdracht niet uitvoeren leg dan uit wat het probleem is.
Ga met me in gesprek.
 


NB:
Wanneer je een of meerdere van de 3 klankervaringen bij mij (Pim) wilt ondergaan houd er dan rekening mee dat het meestal een paar weken duurt voordat er plek is. 



Copyright @ All Rights Reserved