Zet je klankschaal driekwart gevuld met warm water op een grote handdoek. Als extraatje kun je een druppel heerlijk geurende etherische olie toevoegen, bijvoorbeeld lavendelolie. Breng de schaal met langzame, rustige slagen in trilling tot het water helemaal trilt en spettert. De geur bloeit op uit het water...

Laat het kind eerst ruiken, kijken en vertellen hoe hij dit schouwspel vindt. Nodig het daarna vriendelijk uit om één hand voorzichtig in het water te laten zakken terwijl jij het water met kloppen in beweging houdt. Het kind ervaart een zeer verfijnde, diep doordringende onderwatermassage waarvan hij ontspant en geniet: het voelt als een eindeloze, liefdevolle streling. Alle meridianen en acupunctuurpunten van de hand worden tegelijkertijd gestimuleerd en beter in harmonie gebracht. Ook de lachspieren komen direct in beweging!


Vraag het kind waar hij de trilling voelt; sommige kinderen ervaren deze eerst alleen bij de vingertoppen of onder de nagels, andere kinderen geven de kootjes aan. Ook komt het voor dat kinderen eerst zeggen alleen de huidoppervlakte te ervaren, terwijl zij later wél registreren dat het door de hele hand prikt, tintelt, stroomt: het lichaamsbewustzijn wordt verbeterd. Als je samen praat tijdens de eerste fase van deze bezigheid kan dit kinderen afleiden van hun eventuele angst voor dit onbekende en bijzondere fenomeen! Jonge kinderen of minder begaafde kinderen kun je spelenderwijs begrippen aanleren terwijl hun hand lieflijk onder water gemasseerd wordt: hoger en lager en door het kind de hand te laten openen en daarna tot een vuist te maken open en dicht. De begrippen hard en zacht, snel en langzaam kunnen aangeleerd worden door dit met de klopper te demonstreren. De namen van de vingers kunnen benoemd worden en het tellen van één tot vijf kan aangeleerd worden door om beurten één of meerdere vingers uit het water omhoog te laten komen en weer terug te laten zakken in het water. Daarna kan het kind met de andere hand in het water spelen en een fase later met twee handen of vuisten samen. Zo ontstaat er een speelse samenwerking en een verbeterde oog-handcoördinatie.


Inmiddels hebben de andere kinderen bemerkt dat ze het geluid kunnen beïnvloeden: spontaan ontstaat dan het spelen met klank. Afhankelijk van de soort klankschaal zal het geluid met de vuist bijvoorbeeld hoog klinken als dinggg ... enmet de vuist diep in het water als doinggg ... Op deze wijze kan vervolgens een ritmisch samenspel ontstaan waarin met de "klankvuist of klankvuisten" van het kind en de mallet van de volwassene een duet geboren wordt waarbij de creativiteit en spontaniteit ongekende hoogtes kunnen bereiken. Doe zelf eerst een langzame, eenvoudige suggestie. Bijvoorbeeld: samenwerkende vuisten, twee tellen laag (in het water) ... twee tellen hoog (uit het water) ... herhaling. Als de vuisten hoog zijn kun je ook maar één klap geven terwijl je doortelt; dan kan alle aandacht gemakkelijker op de hogere klank gericht worden. Klinkend:  doingg-doingg-dinggg ... doingg-doingg-dinggg.

Maak daar simpele, ritmische en motorische variaties op. Twee vuisten afwisselend om de beurt is al moeilijker. Het kind gaat misschien later wel spontaan zélf ritmes verzinnen.


Kinderen vinden het leuk om de rollen later te mogen omdraaien; jouw hand zakt dan in het bruisende water, en jij gehoorzaamt aan de suggesties van het kind. Dit kan ook het gevoel van gelijkwaardigheid versterken.

Domme vergissingen van de volwassene veroorzaken wellicht grote hilariteit bij het kind en vervolgens extra aandacht.


Als het ijs eenmaal gebroken is, kan er voor de durfals als allerlaatste suggestie volgen dat ze zichzelf een totale gezichtsmassage kunnen toedienen door hun gezicht in het water te dompelen terwijl het water vibreert ... extra handdoeken klaarleggen dus!

De bezigheid met een kind erbij kan beginnen met een verstilde verrukte glimlach en eindigen met een uitgelaten waterballet als jij zin hebt om daar ruimte aan te geven. Doe deze werkvorm wel in de keuken, de badkamer of buiten!





(uit: "Muziektherapie met klankschalen" - Christina Boudewijns - de Kaste)


Deze rustgevende bezigheid met een ontspannend effect op langere termijn heeft een brede reikwijdte. Mensen met reumatische handen, winterhanden en minder goed doorbloede handen ervaren een verlichtend effect. Het is ook mogelijk om dit als ontspannend voetbad aan te bieden. (Suggestie: ken je iemand die dit leuk zou vinden als onderdeel van een verjaardagscadeau?)


Het klank- en geurbad is geschikt voor twee volwassenen, maar ook voor een volwassene met een kind of één volwassene alleen. Voor een klein kind dat weinig contact met het lichaam ervaart, autistisch of autistiform is, moeite heeft met contact maken, een korte aandachtsspan heeft of hyperactief is, is het een bezigheid waarmee de sociale, gevoelsmatige en cognitieve aspecten op een harmonieuze manier ontwikkeld kunnen worden. Bij deze holistische werkvorm worden veel zintuigen tegelijk op een rustige, harmonische manier aangesproken. Onderzoeken wijzen uit dat suggesties, verbonden met klank/zang,

beter gehoord, ingeprent en uitgevoerd kunnen worden omdat meer en andere delen in onze hersenen aangesproken worden.


Luister eens samen naar een cassette of cd met prachtige Afrikaanse muziek waarbij al zingend met water en kalebassen wordt gemusiceerd. Of, nog mooier, ga naar een concert waar je live kunt horen en zien hoe de watertrom uit dit werelddeel klinkt. Dit instrument is gemaakt van twee halve kalebassen. De kleine kalebas, waarop met de handen wordt geslagen, drijft met de bolle kant bovenop het water waarmee de grote gevuld is.

Deze laatste is soms wel meer dan een meter in diameter! Zo worden oorstrelende oergeluiden geproduceerd die je onder andere goed in je buik kunt voelen.


En wat let je om wat kalebassen doormidden te snijden, voorzichtig uit te hollen, op te spannen en goed langzaam te drogen? Zo kan je met behulp je klankschaal een eigen waterdrum creëren. Veel plezier!



Copyright @ All Rights Reserved