Klankinterventies


De term klankinterventies hanteren we voor kleine klankactiviteiten waarmee je de dag even stil legt.

Je geeft de kinderen een kort moment van ontspanning voor of na een inspanning, een onderbreking van de dag om bewust of onbewust weer even terug bij je zelf te komen en verfrist aanwezig te zijn in het hier en nu.

Klankinterventies zijn zeer geschikt om te gebruiken in groepsverband (bijvoorbeeld in de klas).


Om deze interventies een optimaal effect te geven is het belangrijk dat van begin af aan er een sfeer van aandacht en respect is wanneer er met klank gewerkt wordt. (lees ook: "introductie van de klankschaal")

Zorg er voor dat wanneer je met klankschalen werkt, dit een moment van volle aandacht is. In religieuze termen zou je kunnen zeggen dat je streeft naar een welhaast "gewijd' moment zodra je met de klankschalen werkt. Dit klinkt misschien wat plechtig maar het is geweldig waardevol wanneer je met kinderen zo'n moment in kan voegen in een dag. Onversneden voeding voor de ziel. 



Voorlezen met klank


Een mooi klein verhaaltje of gedicht voorlezen, begeleid door het rustig aanslaan van op elkaar afgestemde klankschalen, creëert een weldadig voedend moment.



Een klankaanbod


Voordat je de dag begint of na een pauze voordat de volgende activiteit plaats vindt kan je, ter ontspanning en om het plezier dat luisteren naar mooie klanken geeft, een kort klankmoment aanbieden. Je kan er voor kiezen om dit als vaste dagopening te introduceren. Kinderen zijn opgestaan, hebben gegeten, tandengepoetst, de tas gepakt en naar school gekomen. Ze hebben dus al heel wat gedaan. Voordat je nu verder gaat "open" je de dag met klank. Daarmee geef je zonder woorden de boodschap af: nu zijn we hier, wordt maar even stil, kom hier op deze plek aan, neem maar even de tijd.


Een klankaanbod kan ook een fijne manier zijn om een schoolweek mee af te sluiten.

Zenschaaltje


Zenschaaltjes zijn kleine hoog klinkende schaaltjes die na aanslaan een heel zuiver geluid geven. Deze klank is uitstekend geschikt om de laatste 5 minuten van een activiteit, waarbij kinderen in stilte zelf aan het werken zijn, mee aan te kondigen.


Het geluid van zenschaaltjes werkt verfrissend en scherpt nog even opnieuw de aandacht.

Luisteren naar de volgorde


Wanneer je dit oefent kan je hiermee ook speels een activiteit aankondigen. Je leert de kinderen dat een bepaalde volgorde van het aanslaan van de set van vijf klankschalen een bepaalde activiteit aankondigt. Je vraagt dan de aandacht, slaat een bepaalde volgorde aan en laat een kind zeggen welke activiteit hij/zij denkt dat jullie nu gaan doen. (zie ook: "Klankspelen/Raad de volgorde")


Let wel: het gebruik van de schalen moet iets bijzonders blijven dus kijk uit dat het niet "te gewoon" wordt door dit te pas en te onpas in te zetten.



Rainstick in een kringgesprek


Er is een woonvorm in Gelderland waar ze een kringgesprek voeren met behulp van het doorgeven van een rainstick. Ieder mag om de beurt zijn/haar verhaal doen maar eerst laat je de rainstick ruisen voordat je het woord neemt. Nadat de rainstick weer helemaal stil is geworden kan er opnieuw met frisse aandacht naar deze volgende verteller geluisterd worden.

Dit zou je met een (niet al te grote) groep kinderen ook kunnen doen. Als alternatief zou je de kinderen ook een klankschaal (of in de hand of in het midden van de kring) aan kunnen laten slaan en helemaal stil laten worden, voordat ze hun verhaal doen.



Klank ontdekken


Om kinderen zelf in alle vrijheid klank te laten ontdekken is een hoekje in de klas met klankeffecten en/of klankinstrumenten een verrijking. Uiteraard mag daar alleen gespeeld worden met respect voor de klankinstrumenten of klankeffecten. Zo'n klankhoekje geeft kinderen de gelegenheid om via het vrije spel de klankwereld te verkennen.


Mogelijke klankinstrumenten zijn een schelpenketting, rammelaar, ratel, noten in een bak, rainsticks, knikkers in een doos, en eventueel ook duurdere instrumenten als sansula ('duimpiano") pentatonische kinderharp (van Choroi), klankstaven, enkele met elkaar harmoniserende klankschalen.



Zelf de ruimte wassen


Zoals je als klankspel de ruimte met de kinderen kan wassen, kan je dit zelf ook serieus en met intentie doen. Voordat een dag begint of nadat je het lokaal verlaat kan je met een koshi, zenschaaltje of tingsha de hoeken in het lokaal en de ruimte in het midden 'reinigen".

Er is veel gespeeld, gewerkt, geleerd, gebeurd en al die losgekomen oude energie mag afgevoerd worden. Maak de ruimte fris door op verschillende plekken één van de zojuist genoemde klankinstrumenten aan te slaan en je er iets als fris wit licht bij voor te stellen.

De ruimte kan daarna daadwerkelijk frisser of schoner aanvoelen. En ja... dit is energetisch werken.

Nu zal je in een reguliere school wellicht niet zo snel op deze ongebruikelijke manier de ruimte schoonmaken. In een eigen privé praktijkruimte voor kindercoaching is dit gemakkelijker.


Wanneer je minder opzichtig toch je klaslokaal schoon wilt maken kan je achter je bureau gaan zitten en een of meerdere keren met aandacht en intentie een zenschaaltje of ander klein klankschaaltje aanslaan.


Niet alleen reinig je daarmee de ruimte, je schenkt ook je zelf een moment van rust waarin je bewust naar je zelf terug keert en uitademt alvorens naar huis te gaan en in het volgende deel van de dag terecht komt.



Copyright @ All Rights Reserved