Respect!



Dit jaar heb je op allerlei manieren gewerkt met klank. Hierdoor heb je (op een nieuwe manier) verbinding gemaakt met de klankwereld en
met jezelf. Juist deze verbinding is nodig om invoelend en professioneel met klank te kunnen werken.


Met kleine aanpassingen zijn alle werkvormen geschikt te maken voor de meest uiteenlopende doelgroepen en doelstellingen.



Klank reist door ons heen


Klank reist door alle lagen heen. de fysieke, emotionele, mentale en spirituele laag.

De erkenning van de spirituele laag hangt uiteraard af van je wereldbeeld. Wanneer een materialistische visie op de mens jou beter past zal je
hier wellicht liever spreken van een diepere onbewuste mentaal-emotionele laag. 


Omdat klank door ons hele systeem reist, beïnvloedt elk klankspel en elke klankinterventie per definitie elke laag in ons.


Toch kunnen we wel onderscheid maken in het werken met klank en op welke laag het meer nadrukkelijk inwerkt

Zo werkt bijvoorbeeld een klankmassage met schalen op het lichaam zélf, sterk in op de fysieke laag. En wanneer je bij deze zelfde klankmassage vooral boven of om het lichaam heen werkt, leg je meer nadruk op het werken in de emotionele en mentale laag (zoals we deze in lesdag 2 tussen onze handen en met onze handen bij elkaar hebben waargenomen).



Kinderen en volwassenen: plezier en aandacht


Klankspelen, zeker wanneer de werkvorm voor de kinderen nog helemaal nieuw is, kunnen en mogen uitbundig zijn.

Let maar eens op hoe hilarisch (en vaak ook indrukwekkend) het werken met water in schalen kan zijn. En wat te denken van het bij elkaar op de buik aanslaan van een klankschaal?! Het geeft veel plezier maar vraagt ook om een stevige regie van jou die recht doet aan zowel het plezier van de kinderen als het respect voor het klankmateriaal.

Bij herhaling van het spel kunnen klankspelen met een meer stille concentratie uitgevoerd gaan worden waardoor het aandachtig voelen toeneemt. Hierdoor kan de werking van klank bewuster en dus dieper door de kinderen worden beleefd.

Maar plezier is ook voor volwassenen belangrijk. Hoe waardevol om gewoonweg te spelen met klank!
Klank is ook voor de meeste volwassen mensen echt verrassend, het reikt ze nieuwe ervaringen en maakt (meestal) blij.
Schroom dus niet om een klankspel bij een volwassenen uit te proberen.
Klankspelen zijn een heel geschikte manier om mensen met klank (en/of zichzelf!) in aaraking t ebrengen en hen via deze snelweg tot luisteren, voelen en ervaren te laten komen. Juist omdat ze eenvoudig en pretentieloos zijn.




Stemwerk, coachen met klank, klankreizen


We hebben een korte ontdekkingsreis naar onze eigen stem gemaakt.
Waar kan je deze voelen? Wat doet dit met je? Welke klank past jou en durf jij je zelf te laten horen? Durf jij je plek in te nemen?
Hoe adem je? Kortom de stem, ons meest eigen klankinstrument, als kennismaking met je zelf.


Er is kennis gemaakt met de trommel (sjamanistische drum) waarmee we zonder woorden in contact kunnen met een diepere laag in ons zelf. 

Aansluitend hebben we die dag een oplossingsgerichte gesprekstechniek met klank geoefend. Hiermee hebben we een waardevolle coaching techniek in handen. Door de combinatie met klank kunnen we gemakkelijker navoelen hoe het met ons is, wat er zich in ons afspeelt en wat behulpzaam kan zijn om een probleem of knelpunt op te lossen danwel te verminderen. Daarnaast zorgt klank, door de ontspanning en het betrekken van meerdere delen van de hersenen, voor een diepere integratie van hetgeen als oplossing is besproken en gevoeld.


Klankreizen en visualisaties: op klank kunnen we deelnemers meenemen op reis.
We spreken de fantasie en het voorstellingsvermogen aan en laten de toehoorderss zo heel gericht in contact komen met hun innerlijke (beelden)wereld.



Trancereis en spiritualiteit


Jij zelf bent een stapje verder gegaan dan de`eigen fantasie`. Tijdens lesdag 7 heb je kennis gemaakt met een eerste vorm van trancereis: een reis
op klank naar de zielewereld waar je geholpen door `helpers` betekenisvolle boodschappen kunt ophalen (en meer zoals je in de vervolgopleiding kan leren). Hiermee betraden we zonder omhaal de spirituele laag in onszelf. En via onszelf de spirituele wereld om ons heen.
Het gericht reizen met klank zet hier heel doelgericht op in. Vergeet echter niet dat, hoewel dat in het begin wellicht niet bewust is,
de spirituele laag altijd meedoet in elke klankwerkvorm. Dit is inherent aan (het werken met) klank. 



Thuisopdrachten


Wanneer je de thuisopdrachten hebt uitgevoerd dan ben je heel praktisch bezig geweest met klank, klankmassages, mensen en met luisteren. Luisteren naar klank en, mede door meditatie, naar stilte. Bovendien heb je door het schrijven van verslagen er woorden aan gegeven. Dit maakt dat het dagbeweustzijn dieper beseft wat er gaande is. Bovendien is het vinden van alledaagse woorden behulpzaam wanneer je met derden in gesprek wilt over jouw werken met klank.  
Bij een van de thuisopdrachten werd je gevraagd stil te staan bij je eigen emoties, gedachtes en overtuigingen en heb je ze, spelend met een affirmatie, een zetje in de goede richting (= minder "moeten", meer innerlijke vrijheid) gegeven.


Je hebt thuis de presentatie van een klankspel of klankinterventie voorbereid en in de les (al dan niet met knikkende knieën) de groep

op sleeptouw genomen. We hebben nagedacht over zingeving en wat we beogen met het werken met klank.

De laatste lesdag heb je het instrument van de grote overgangen (geboorte, dood en inwijdingen) bespeelt: de gong!
En als klap op de vuurpijl heb je je eigen proces op een creatieve manier laten zien aan je medestudenten, aan jezelf en aan mij.
Dank je wel daarvoor.


Respect voor jou!


En dánk aan jou.

Zonder jou was dit jaar anders en vooral ook minder mooi geweest!


                                                       

                                          Met liefdevolle groet,

                                                       

                                                                                                                              Pim



Wordt vervolgd & Register


Graag blijf ik, Pim, met je in contact.


Een berichtje over hoe het met je gaat en je ervaringen met het werken met klank mag ik graag ontvangen. Schroom dus niet om te schijven.

Ook blijf ik beschikbaar voor vragen en meedenken.


Maar er zijn ook enkele heel concrete manieren om met de Academie in contact te blijven zoals het volgen van losse workshops, het verdiepingsjaar The Sound Experience,  terugkomdagen, "het post-verdiepingsjaar 3-daagse (Sjamanisme & Klank)" (indien daar behoefte aan blijkt te zijn) en de nieuwsbrief. Deze laatste blijf je automatisch ontvangen. Wanneer je dit liever niet wilt kun je dit uiteraard gewoon aangeven.

 

Het is fijn als je de Academie wilt blijven helpen door haar - wanneer de gelegenheid passend is - mondeling, op social media of je website
te
benoemen. Wanneer niemand weet dat de Academie bestaat kan deze ook niet worden gevonden.
Mijzelf promoten blijft een aandachtspunt, graag vraag ik dus je begrip voor dit vrijblijvend verzoek. 

En last but not least: vergeet vooral ook niet jezelf te promoten.
Geef je gegevens door waarmee je in het register van de Academie wilt staan.
Je hebt een jaar lang geïnvesteerd in het werken met klank, heb vertrouwen, ga de uitdaging aan en laat je zien.

De stappen die je neemt kunnen klein of minder klein zijn, net wat je past. Maar neem ze. Door te doen, groei je.
Niet alleen in vaardigheid maar zeker ook in zelfvertrouwen. Ik wens je veel succes en vooral plezier!


ps: vergeet niet "the finisching touch" aan te klikken onder aan deze pagina!


Aanbevolen literatuur


Er zijn veel boeken over de werking van klank geschreven. We hebben er voor gekozen deze niet meteen onder de aandacht te brengen om je zo onbevooroordeeld mogelijk kennis te laten maken met klank. Maar misschien is het aardig om na verloop van tijd er ook iets over te lezen. In een kleine literatuurlijst bevelen we enkele bruikbare boekjes aan.


Daarnaast worden er enkele boeken en DVD´s genoemd over andere onderwerpen.

Link naar: de kleine literatuurlijst

Het evaluatieformulier


Evalueren vinden we belangrijk. Als je de tijd wilt nemen om het evaluatieformulier in te vullen kunnen we dat zeer waarderen.

Zonder feedback geen groei.


Als je mee wilt doen klik dan op de volgende link: evaluatieformulier

The Finishing Touch



Academie voor Klank


De Academie voor Klank beoogt een brede professionele inzet van klank bij kinderen en volwassenen.

Copyright @ All Rights Reserved