Presentaties


Lesdag zeven is de dag van de presentaties door jullie zelf verzorgd. Dat leverde een gevarieerde dag vol werkvormen op. Ik ben altijd dankbaar wanneer ik zie dat met zoveel passie en betrokkenheid de presentaties worden verzorgd en uitgevoerd. Dank jullie wel!

Voor deze reader betekent het dat ik deze lesdag de ruimte heb om een onderwerp aan te snijden waar ik graag de aandacht voor vraag, namelijk dat tijden veranderen.  We leven in wat voorheen "de nieuwe tijd" werd genoemd en wat inmiddels al een beetje verouderde term is. Harmonie en een liefdevoller bewustzijn zouden doorbreken. Het tegendeel lijkt te zijn gebeurd. Of niet? Het is niet voor het eerst dat oude manieren van denken stijgeren en laatste stuiptrekkingen laten zien alvorens ze ten onder gaan. 

De ntijd zal het leren. 

Maar dát tijden veranderen is onder andere goed merkbaar aan het toenemende aantal kinderen en jong volwassenen die in het onderwijs en de maatschappij vast lopen. Daarover hieronder wat gedachten over de nieuwe tijd.

Daarna besteed ik hier ook nog even aandacht aan de gong.
Op een latere lesdag-ochtend besteden we specifiek aandacht aan dit opvallende instrument. 

Tot slot: lees met aandacht de thuisopdracht "vrije kunstzinnige presentatie".
En nu ik het toch over de thuisopdrachten heb: Denk aan de verslagen, ze zijn voorwaarde voor het certifcaat!
Loop je bij het maken er van ergens tegen aan laat het me dan ruim vooraf weten dan zoeken we een oplossing. 


Een nieuwe tijd



De astrologische kalender van de Maya's is verdeeld in 13 tijdsperiodes (ba'k'tun) en beslaat in totaal een periode van 5125 jaar. De Maya's lieten deze kalender beginnen op 11 augustus 3114 voor Christus (volgens onze jaartelling) omdat zij hadden vastgesteld dat toen de wereld werd geschapen. Op 21 december 2012 liep de laatste ba'k'tun en daarmee deze totale tijdsperiode af.


Mayakalender uit Tecpán, Guitamale

Naar aanleiding van dit gegeven ontstond het idee dat er op 21 december 2012 een omslag zou plaatsvinden.


Onze oude manier van denken zou plaats maken voor een harmonisch en liefdevolle bewustzijn dat veel meer in termen van eenheid dan vanuit tegen-stellingen denkt. Er werd daarbij gewezen op het toenemende aantal kinderen die blijk gaven van dit nieuwe bijzondere bewustzijn.





Mayakalender

Hoewel het omstreden is wat de Maya's zelf voor opvattingen hadden over wat er na deze einddatum zou gebeuren en er ook wel beweerd wordt dat de berekening van de einddatum op een vergissing berust, is het onmiskenbaar dat er in deze tijd kinderen geboren worden met - om welke reden dan ook - een verhoogde gevoeligheid en opvallende eigen wijsheid. Ze hebben gemakkelijk toegang tot wat in dit kader de spirituele dimensie wordt genoemd en voelen grote betrokkenheid bij mensen, dieren, planten en de wereld in het geheel. Deze kinderen weten heel precies wat zij wel en niet willen en laten zich in sterke mate leiden door hun eigen inzicht.

Ze worden vanuit het Nieuwe Tijdsdenken onder andere "Nieuwe Tijdskinderen", "Indigo kinderen" of "Kristalkinderen" genoemd.


Als ouder ben je voor deze kinderen geen vanzelfsprekende autoriteit en regelmatig lopen zij vast op school omdat het huidige onderwijssysteem hen niet die ruimte biedt die zij nodig hebben om hun eigen ontwikkelingsweg te kunnen gaan.

Niet zelden krijgen deze kinderen, door de combinatie van hun grote gevoeligheid en de omstandigheden waarin zij geacht worden te  functioneren, een diagnose als AD(H)D, Asperger, Autisme of PDD-NOS.


Zo werd bijvoorbeeld Lorna Byrne, zelfs door haar eigen ouders, gezien als kind met een verstandelijk beperking terwijl ze geen beperking had maar continue afgestemd was op een andere werkelijkheid (namelijk een waarin engelen continue zichtbaar zijn).

Lorna Byrne is weliswaar geen kind van de Nieuwe Tijd (ze werd namelijk al in 1953 in Dublin geboren) maar is wel een goed voorbeeld van iemand die vanwege haar "anders" zijn verkeerd werd ingeschat.


We benoemen de fenomenen "Nieuwe Tijd"en "Nieuwe Tijdskinderen" hier niet om een discussie te voeren over het al dan bestaan van een spirituele dimensie. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. We brengen het onder de aandacht omdat deze kinderen ons uitdagen om onbevooroordeeld en met nieuwe ogen naar hen, onszelf en de wereld te kijken.


Kinderen die niet vanzelf mee kunnen of willen in ons opvoedings- en onderwijssysteem werpen door wie zij zijn automatisch de vraag op of zij zich aan de gevestigde orde dienen aan te passen of dat het tijd is voor nieuwe opvoedings- en onderwijswegen.




Lorna Byrne


Indigo kinderen


Akiane



Houd een open blik



Natuurlijk zijn niet alle kinderen die "anders" zijn speciaal begaafd.

Sommige kinderen hebben inderdaad een ontwikkelingsstoornis, een lichamelijke handicap of verstandelijke beperking.


Maar ook deze kinderen hebben eigenschappen waar wij als "gezonde" volwassenen van kunnen leren.

Denk bijvoorbeeld eens aan het kunnen waarderen van iets kleins, het onvermogen zich anders voor te doen dan dat zij zijn, het aanwezig zijn in het moment, het argeloos kunnen knuffelen of het ons door "moeilijk gedrag" confronteren met ons zelf ....


Wanneer je hier oog voor hebt, stap je minder snel in de valkuil te denken dat jij degene bent die "het allemaal wel weet", dat jij degene bent die de hulpbehoevende helpt. Net iets voorbij het alledaagse denken blijken de rollen even zo vaak omgedraaid!


Kinderen leren van ons.

Maar wij even zo goed van hen. Of ze nu "normaal', "beperkt" of "begaafd" zijn.


Noot: We kijken allemaal door onze eigen gekleurde bril. Het is goed om je dit te realiseren. Het helpt je een kind keer op keer zo onbevangen als

         mogelijk is te benaderen.


 

Prachtig voorbeeld van het belang van een onbevooroordeelde kijk. Absoluut de moeite van het kijken waard:


Autistisch meisje in Canada



De Gong



Tijdens lesdag 9 of 10 doen we enkele ervaringen op met de gong.


De gong heeft net zo veel harmonische als disharmonische intervallen en bestrijkt daarmee ons hele (psychische) gebied: zowel dat wat we fijn en mooi in ons zelf vinden als dat wat we liever niet onder ogen (onbehaaglijke gevoelens of gedachten) komen kunnen door de klank van de gong worden aangeraakt.


De impact van grote gongs is zodanig dat er globaal genomen twee bewegingen mogelijk zijn: óf je geeft je er aan over, óf je wilt weg. Een middenweg lijkt er bijna niet te zijn. Dit maakt dat er mensen zijn die het uitgesproken fijn vinden om zich onder te dompelen in de klank van de gong en zich (soms eindelijk) thuis voelen komen in zichzelf. Maar ook dat er mensen zijn die de klank ervan liever niet of in beperkte mate willen ervaren.


Ook kan iemand het geluid in eerste instantie bedreigend vinden maar wanneer het hem/haar lukt om dit gevoel toe te laten en te ondergaan hij/zij vervolgens een aangename nieuwe ruimte in zichzelf gewaar wordt.


Regelmatig beleven mensen het ondergaan van de klank van de gong als een soort “oer”-gebeuren. Vanwege dit gegeven kan je zeggen dat de gong het instrument van de “grote overgangen” (geboorte, dood, inwijdingen) is en neemt zij een bijzondere plaats in binnen het klankwerk.


Kinderen vinden de gong meestal machtig interessant. Door de grote impact is voorzichtigheid en grote oplettendheid echter geboden wanneer je besluit een gong te gebruiken in het werken met kinderen (en volwassenen).



Gongs vinden hun oorsprong in Zuidoost-Azië en gaan terug tot ongeveer 2000 jaar voor Christus. Ze werden gebruikt bij ceremonies en rituelen. Er zijn veel verschillende gongs, binnen de opleiding gebruiken we de Chao-gong (ofwel Tam-tam) en Wind-gong (ook wel fengong of Sonnengong genoemd).



Chao-gong

De Chao gong is gemaakt van elektrolytisch koper en tin.

Deze gong is bijna helemaal plat met een opstaande buitenrand die naar achterzijde toe is omgebogen.

Het middelpunt en de rand van een Chao gong hebben aan beide zijden nog de zwarte laag koperoxide die gevormd wordt tijdens het maakproces van de gong. De rest van de gong is blank gepoetst. Chao gongs zijn er in een serie van 18 cm tot ruim 2 meter in doorsnee.

De oudste Chao gong werd ontdekt in een graftombe in het gebied van Guangxi  Zhuang in China. Hij wordt gedateerd in de vroege westerse Han Dynastie (202 v.Chr. tot 5 n. Chr.). (bron: Phoenix Import)

De windgong is een vlakke ronde schijf met slechts weinig grondtoon maar overwegende boventonen die lang naklinken. Ze zijn gemaakt van elektrolytisch koper en tin. Traditioneel wordt een windgong bespeeld met een grote zachte klopper, waarmee een flinke klank gemaakt wordt. (bron: Phoenix Import)


Wind-gong

(met excuses voor de schelle geluidskwaliteit van de opname)


Analyse van bloed voor en na 20 minuten klank met gong




Thuisopdrachten



Dagelijkse meditatie


De dagelijkse meditatie in stilte voortzetten.


"Ik adem in en kom tot rust

ik adem uit en glimlach

thuis gekomen in het nu

wordt dit moment een wonder." (Thich Nhat Hanh)



Vrije kunstzinnige creatie


Denk en voel eens na welke ontwikkeling de opleiding Integraal Klankwerk bij jou in gang heeft gezet.

Dat kan op elk gebied zijn: werken met mensen, werken of beleven van klank, mensbeeld en/of je persoonlijke proces(sen).
En speel ook alvast eens met het idee hoe
je dit op een kunstzinnige manier vorm zou kunnen geven. Hierbij kan je denken aan een dans, kleiwerkstuk, tekening, gedicht,
beeldhouwwerk, schilderij, collage, een zelfgeschreven lied, een combinatie van dit alles of iets anders.


Tijdens lesdag 9 of 10 presenteer je jouw creatie en licht je deze toe.


Opgelet: Begin niet te vroeg dit geheel een vaste vorm te geven.
Lesdag 8 komt nog en het is mogelijk dat ook deze dag iets brengt wat je in deze opdracht mee wilt nemen.



Boek thuis?


Heb je nog het boek "Versterk je genezend vermogen op 5 niveaus" in huis dan bij deze het verzoek om dit boek de volgende lesdag
mee te nemen en in te leveren.



3 Klankervaringen


Het zelf ondergaan van klankmassages en/of klanksessies levert zeer veel informatie op over het werken met klank.

Gedurende de opleiding word je geacht drie van zulke ervaringen te ondergaan. Dat mogen drie verschillende ervaringen zijn maar je kan er ook voor kiezen de verdieping in te gaan door drie keer een zelfde klankaanbod of klanksessie te ondergaan.


Copyright @ All Rights Reserved