Coaching


Wanneer we iemand helpen inzicht te krijgen in waar hij staat en met hem op zoek gaan naar welke stappen mogelijk zijn om de kwaliteit van leven te verbeteren, spreken we van coaching. Een coach werkt dus met een actuele situatie en kijkt samen met iemand hoe deze situatie te verbeteren is.
Niet op de manier van: "Ik heb te weinig geld dus geef mij een pak met geld.'

Wel kunnen we kijken welke stappen mogelijk zijn om beter met geld om te gaan. Of wanneer er inderdaad (te) weinig inkomsten zijn hoe wij daar in ons zelf het beste mee om kunnen gaan zodat het zo weinig mogelijk stress geeft. Wat op zichzelf weer een beter vertrekpunt is om ook praktisch actie te ondernemen.

We werken dus op het gebied van gewenst gedrag (wat wil iemand met deze situatie) en op het gebied van de gedachten en emoties (welke gedachten en emoties zijn dienend en hoe kunnen we deze bewerkstelligen).  

Het verschil met therapie is dat we niet terugkijken hoe emotionele problemen zijn ontstaan (met eventueel daaruit voortgekomen praktische problemen). Dit terugkijken en eventueel herbeleven van traumatiserende ervaringen is therapie.
Dit kan nodig zijn alvorens verder te kunnen in dit leven.

Therapie is echter niet het terrein van deze opleiding.  
Coaching wel: hoe is de situatie en hoe willen we daar mee om gaan?




Het gesprek


Zodra iemand komt voor coaching is hij onderweg richting kwaliteitsverbetering van zijn leven.
Hij neemt namelijk doelbewust de tijd om te kijken waar hij staat en daarop te reflecteren.

Welke methodisch gesprek je nu ook aan gaat, elke coaching gesprek kent een of meer van de volgende ingrediënten of varianten daarop:


1. Vast stellen van het probleem. 

Je vraagt en onderzoekt het probleem. Navragen wat het probleem van het probleem is brengt al snel verdieping in het gesprek. 
Zeker wanneer mensen gewend of bereid zijn dieper in zichzelf te kijken. 
Zo kan het probleem: "te veel snoepen" na een vraag als "Wat is daarvan précies het probleem?" bijvoorbeeld leiden tot het antwoord: "Dat ik niet mijn onrust niet willen voelen." Je bent dan al gelijk terecht gekomen op het onderliggende probleem, de oorzaak. 
Nog een keer de vraag "Dus eigenlijk...?" kan zomaar leiden tot de conclusies dat iemand zich verdrietig voelt omdat hij zichzelf niet kan waarderen.

Het is maar een fictief voorbeeld. Punt is dat met doorvragen iemand die bereid en in staat is dat weggetje te gaan heel snel op een veel essentiëler probleem terecht kan komen. Is dat niet het geval kan je ook met een kleiner probleem meer aan de oppervlakte werken. Ook dat levert winst op.

2. Vragen naar wanneer het probleem er niet is of was.

Bijvoorbeeld tijdens een vrije dag wandelend in de natuur. Of toen ik kind was en in de zandbak speelde.
Voordeel hiervan is dat iemand zich weer verbindt met het beeld van hoe het is wanneer het probleem zich niet voor doet. Hiermee trek je iemand voor het moment uit het probleem. Soms zit je zo gevangen in ronddraaiende gedachten dat je vergeten bent dat het probleem ook weg kan zijn. Dat er een leven kan zijn waarin het probleem er niet is. Alleen al iemand daar aan laten proeven geeft ruimte. 


3. Cijfer voor het probleem.

Ofwel hoe groot is dit probleem? Waarom is het niet nog veel erger (maakt bewust van helpende factoren) en wat heb je zelf gedaan om van het probleem af te komen (geeft inzicht in wat er al geprobeerd is en wat kennelijk nog niet heeft gewerkt).



4. Verstevigen van de beleving dat het probleem is opgelost.

Hiermee laat je iemand nogmaals beleven dat het probleem opgelost kan zijn door het zich simpelweg voor te laten stellen. Je maakt dit zo levendig mogelijk door te vragen hoe hij zich dan voelt, wat hij dan zou willen doen, wie het aan hem zou merken. Meestal zie je dan al blijdschap op het gezicht verschijnen. Je plant dan ook weer hoop in iemands systeem. 



5. Vragen naar wat nodig is om bij dat probleemloos bestaan te komen.

Wanneer iemand dat beeld van "het probleem is opgelost" stevig doorvoelt en voor zich ziet komt de vraag: "Wat zou je helpen om dit gevoel vast te houden?". Wat zou helpen om deze toestand (probleem opgelost) vast te houden? 
Hierbij probeer je kleine praktische en gemakkelijk uitvoerbare handelingen in kaart te brengen. Bijvoorbeeld: niet eerst mijn ontbijt naar binnen schrokken maar iets eerder op staan en dan rustig een kopje koffie erbij en klein beetje lezen alvorens ik de dag begin. 
Je zoekt echt naar kleine stapje die werkelijk haalbaar zijn. 



6. Afspraak maken

Van hieruit maak je een afspraak. Een kleine haalbare afspraak voor een korte haalbare periode. Dit verhoogt de kans op een succeservaring en daarmee op gedragsverandering op langere termijn. Spreek af dat je bij de volgende ontmoeting over (bijvoorbeeld) 3 weken jullie kijken of het is gelukt. Kleine stappen, kortdurend en concreet werken het best. Het laat iemand ervaren dat hij succesvol regie over zijn eigen leven terug kan pakken.






Klank toevoegen aan het coaching gesprek


Oplossingsgerichte gesprekstechnieken (wat coaching gesprekken zijn) en andere vraagtechnieken waarbij je iemand in zichzelf na laat voelen krijgen grote meerwaarde wanneer je ze combineert met klank.



Voordelen van vraagtechnieken in combinatie met klank:


1. Klank neemt je gemakkelijk mee terug naar je zelf (ofwel: aandacht reist

    gemakkelijk op klank).


2. Door welluidende boventoonrijke klanken kom je snel in de meer ontspannen

    alfa-staat waardoor je beter in je zelf kunt navoelen en er gemakkelijker

    creatievere oplossingen gevonden worden.


3. Omdat, door klank toe te voegen, meer delen van de hersenen bij het proces

    betrokken zijn worden het nagevoelde en de besproken suggesties beter

    opgenomen en uitgevoerd.




Je kan bestaande gespreks- en vraagtechnieken nemen maar na enige tijd zal je merken dat je ook zelf hierover ideeën krijgt.

Ter inspiratie zou je eens kennis kunnen nemen van bijvoorbeeld "de helende reis voor kinderen" van Brandon Bay of het "zelfonderzoek" van Arlette Neuteboom (klik hier om het "zelfonderzoek" te lezen).



Coaching: "Over de brug... en hoe nu verder? "


Thuisopdrachten


Dagelijkse meditatie


De dagelijkse meditatie in stilte voortzetten.



Proefsessie coaching gesprek met klank


Vraag iemand of je de techniek van de oplossingsgerichte gespreksvoering begeleid met klank op hem/haar mag uitproberen.
Lever een kort verslag in waarin je het volgende benoemt:
Datum, man/vrouw, leeftijd
Het probleem (met indien door proefpersoon benoemd onderliggende probleem)
De gemaakte afspraak (als dat is gelukt). 
En of het gesprek vlot of moeizaam verliep, ofwel waar liep je tegen aan of ging het gemakkelijk. 
Hou het kort. De oefening hoeft ook niet "te lukken". Het gaat erom dat je deze oefening nogmaals probeert. 



Optioneel: uitwisseling klankschaalmassage


Een klankschaalmassage uitwisselen met een medecursist is een goede manier om feedback te krijgen van iemand die zelf ook met klank werkt.
Hoe heeft hij/zij jouw manier van een klankschaalmassage geven beleefd en welke vragen, tips of opmerkingen kwamen bij hem/haar op? Bovendien kan je leren van de verschillen van aanpak en in gesprek gaan over waarom je wat vooraf, tijdens en na de klankschaalmassage juist wel of niet hebt gedaan.



3 Klankervaringen


Het zelf ondergaan van klankmassages en/of klanksessies levert zeer veel informatie op over het werken met klank.

Gedurende de opleiding word je geacht drie van zulke ervaringen te ondergaan. Dat mogen drie verschillende ervaringen zijn maar je kan er ook voor kiezen de verdieping in te gaan door drie keer eenzelfde klankaanbod of klanksessie te ondergaan.

Dit kan bij één van de docenten maar in overleg ook ergens anders.

Optioneel: één van deze 3 klankervaringen mag ook een Anahata Resonantie sessie zijn (resoneren met de al om tegenwoordige
maar niet zintuiglijk waarneembare wereld).


Copyright @ All Rights Reserved