Visualisaties

We kunnen drie onderdelen in de opbouw van de visualisatie onderscheiden:

1. Aanvangsfase

We beginnen een visualisatie met de luisteraar terug te brengen met de aandacht naar zichzelf en hem/haar uit te nodigen zich bewust te worden van hoe hij/zij ligt of zit. We nodigen uit om prettig te gaan zitten of liggen en om even alle gedachten, emoties en lichamelijke spanning te "parkeren"of los te laten. Hierbij is een rustige inzet van aangename klanken direct al behulpzaam.

2. De visualisatie zelf

Tijdens de visualisatie reiken we voedende beelden aan die een gevoel van vrijheid en heel-wording ondersteunen waardoor er een weldadige, ontspannende en misschien zelfs een lichtelijk helende invloed vanuit gaat.
Ook hier is rustige begeleiding met schalen op zijn plaats. Niet te veel interessante boeiende klanken gebruiken. Klank is er ter ondersteuning van de tekst. Een rustig evenwicht tussen tekst en klank is waar je naar op zoek bent. Wanneer we daarbij te veel boeiende klanken gebruiken halen we de luisteraar eerder uit de zich steeds verdiepende ontspanning in plaats van dat we dit mild stimuleren.

3. Afronding

Na de visualisatie geef je tijd om terug te komen. Een paar minuten stilte of heel subtiel enkele schalen aanslaan geeft de luisteraar de gelegenheid op diep niveau het gehoorde - zowel de met tekst aangereikte beelden als de klanken zelf - te integreren, na te voelen. 
Meestal gebeurt dit op het niveau van het "niet alledaags bewustzijn".
Vervolgens maken we de start naar terugkeer naar dit alledaagse bewustzijn door de  luisteraar uit te nodigen bewust te worden van het lichaam, de ademhaling, een smet de vingers en de tenen te wiebelen, desgewenst zich uit te rekken en over het gezicht te wrijven om vervolgens de ogen te openen en weer volledig met de aandacht terug te zijn in het hier en nu. Dit laatste kan je accentueren door de plaats waar je bent te benoemen: "... en je komt met je aandacht terug naar atelier 't Holthuus hier in Lierderholthuis."


4. Nabespreken (optioneel)


In workshop setting waarin een thema wordt uitgewerkt is er eventueel een vierde fase gepast. Hierin kan je met elkaar in gesprek gaan aan hoe het een en ander is beleefd en welke waarde of betekenis dit voor je heeft. Ook kan het een en ander eerder verwerkt worden door er een creatieve opdracht aan te koppelen. Bijvoorbeeld het maken van een tekening van wat ervaren is.

 



Doelen visualisatie

1. Het stimuleren van visualisatie als behulpzame vaardigheid in het dagelijks leven

2. Ontspanning

3. Aanreiken van het gevoel geborgen-zijn en (zelf)vertrouwen

4. Indien lichaamsgericht (balletje dat door je lichaam reist bijvoorbeeld): het vergroten van het lichaamsbewustzijn

Al deze elementen dragen bij tot het reduceren van stress en gevoelens van angst en een toename van welbevinden.




Klankspelen en klankinterventies


Door verschillende onderdelen zoals de basisoefeningen voor de klankschaal (zie: "introductie van de klankschaal"), een of enkele van de klankspelen, een klankinterventie en/of een klankreis of visualisatie te combineren kan je gevarieerde klankprogramma's op maat aanbieden.

Veel spelen verdiepen zich wanneer zij herhaald worden.


Het staat je vrij om de benoemde spelen en - interventies naar hartenlust aan te passen, in te korten of uit te breiden.


Bij spelen denken we veelal aan kinderen.
Omdat spelen met klank en kinderen inderdaad een boeiende (en bruisende) "gouden combinatie" is, presenteren we hier in de reader van lesdag 3 de spelen als toegepast bij kinderen.
De praktijk leert echter dat deze spelen, waar nodig met een kleine aanpassing, veel plezier opleveren, de nieuwsgierigheid

en de zintuigen prikkelen en een ontwikkeling in gang zetten bij

de meest uiteenlopende (en zeker ook volwassen) doelgroepen.

De klankspelen en klankinterventies zijn hier in de volgende categorieën onderverdeeld:



1. Introductie van de klankschaal


2. Klankspelen


3. Bestaande kinderspelen verklanken

 

4. Klankinterventies


5. Visualisatie, klankmeditatie en klankreis


Vrije School Zwolle, groep 5 (klas 3)


Gongslag van Elisa.


Klankschaal en water


Het boek "Muziektherapie met klankschalen" van Christina Boudewijns-de Kaste is in de winkel niet meer verkrijgbaar.


Een mooi uitgewerkt voorbeeld in dit boek met betrekking tot het werken met een klankschaal en water bij kinderen is hier in de reader opgenomen.


Met toestemming van Christina een artikel hieruit in  de reader opgenomen. Zeker de moeite van het lezen waard:

Een ontspannend klank- en geurbad voor al je zintuigen
(LINK nog niet beschikbaar)


Thuisopdrachten


Dagelijkse meditatie


De dagelijkse meditatie in stilte, waarbij begin en einde gemarkeerd wordt (bijvoorbeeld door het aanslaan van een klankschaal) kan op de zelfde wijze voortgezet worden. Elke dag 10 minuten is mooi, voor wie een stapje verder wil: de tijdsduur van 20 of 30 wordt in meditatiekringen ook veel gehanteerd.


Het zonder afleiding puur in stilte met je zelf zijn, terwijl je zonder forceren probeert met de aandacht bij je ademhaling te  blijven, is een zeer belangrijke thuisopdracht. Het is een oefening voor (innerlijk) luisteren en het ervaren van stilte in je zelf. Het is een bereid zijn om door alle drukte, verdriet, chaos en/of opgewondenheid in je zelf heen een zekere rust en verstilling op te laten komen.

Alleen de poging is al genoeg.


En zeg nu zelf: als jij het geen 10 minuten met je zelf uit kunt houden, mag je dan wel van een ander vragen om 10 minuten of langer bij jou te zijn?



Lezen Digitale Reader


Lees stukje bij beetje eens die klankspelen of klankinterventies door die jou aanspreken. Ze geven een beeld van wat er zoal spelenderwijs met klank kan en brengen je wellicht zelf ook op ideeën.



Optioneel: klankspel of klankinterventie


Is er naar aanleiding van de lesdag of door het lezen van de reader spontaan een idee voor een klankspel of klankinterventie tot je gekomen? Werk deze dan voor je zelf uit. Altijd handig en optioneel kan je dit idee gebruiken voor een latere thuisopdracht.  

Geen idee? Forceer niets, laat er eens je gedachten over gaan. Wie weet wat er komt?



Check!


Blader terug in de reader en controleer of je geen thuisopdrachten vergeten bent. Het uitvoeren van de thuisopdrachten is één van de voorwaarden voor certificering. Kan je door innerlijke of uiterlijke omstandigheden een thuisopdracht niet uitvoeren leg dan uit wat het probleem is.
Ga met me in gesprek.
 


NB:
Wanneer je een of meerdere van de 3 klankervaringen bij mij (Pim) wilt ondergaan houd er dan rekening mee dat het meestal een paar weken duurt voordat er plek is. 



Copyright @ All Rights Reserved