Opmerking vooraf
Voor al het materiaal in de reader van deze lesdag (foto's, filmpjes en artikelen, met uitzondering van de foto en het geluid van het zenschaaltje, de foto van de kalebas en de filmpjes en afbeeldingen van de euritmie) hebben we slechts toestemming om dit binnen de opleiding te gebruiken. Nadrukkelijk verzoeken we dan ook niets van deze lesdag in het openbaar te delen. Alvast bedankt.
Uiteraard zijn de benoemde klankspelen in de reader wel bedoeld om zelf te gebruiken en je op ideeën te brengen!
Klankspelen en klankinterventies
Door verschillende onderdelen zoals de basisoefeningen voor de klankschaal (zie: "introductie van de klankschaal"), een of enkele van de klankspelen, een klankinterventie en/of een klankreis of visualisatie te combineren kan je gevarieerde klankprogramma's op maat aanbieden.
Veel spelen verdiepen zich wanneer zij herhaald worden.
Het staat je vrij om de benoemde spelen en - interventies naar hartenlust aan te passen, in te korten of uit te breiden.
Bij spelen denken we veelal aan kinderen.
Omdat spelen met klank en kinderen inderdaad een boeiende (en bruisende) "gouden combinatie" is, presenteren we hier in de reader van lesdag 3 de spelen als toegepast bij kinderen.
De praktijk leert echter dat deze spelen, waar nodig met een kleine aanpassing, veel plezier opleveren, de nieuwsgierigheid
en de zintuigen prikkelen en een ontwikkeling in gang zetten bij
de meest uiteenlopende doelgroepen.
De klankspelen en klankinterventies zijn hier in de volgende categorieën onderverdeeld:
1. Introductie van de klankschaal
2. Klankspelen
3. Bestaande kinderspelen verklanken
Klankschaal en water
Het boek "Muziektherapie met klankschalen" van Christina Boudewijns-de Kaste (gastdocent lesdag 6) is in de winkel niet meer verkrijgbaar.
Een mooi uitgewerkt voorbeeld in dit boek met betrekking tot het werken met een klankschaal en water bij kinderen is hier in de reader opgenomen.
Zeker de moeite van het lezen waard:
Thuisopdrachten
Optioneel: Dagelijkse meditatie
De dagelijkse meditatie in stilte, waarbij begin en einde gemarkeerd wordt (bijvoorbeeld door het aanslaan van een klankschaal) kan op de zelfde wijze voortgezet worden. Elke dag 10 minuten is mooi, voor wie een stapje verder wil: de tijdsduur van 20 of 30 wordt in meditatiekringen ook veel gehanteerd.
Het zonder afleiding puur in stilte met je zelf zijn, terwijl je zonder forceren probeert met de aandacht bij je ademhaling te blijven, is een zeer belangrijke thuisopdracht. Het is een oefening voor (innerlijk) luisteren en het ervaren van stilte in je zelf. Het is een bereid zijn om door alle drukte, verdriet, chaos en/of opgewondenheid in je zelf heen een zekere rust en verstilling op te laten komen.
Alleen de poging is al genoeg.
Lezen Digitale Reader
Lees stukje bij beetje eens die klankspelen of klankinterventies door die jou aanspreken. Ze geven een beeld van wat er zoal spelenderwijs met klank kan en brengen je wellicht zelf ook op ideeën.
Optioneel: klankspel of klankinterventie
Is er naar aanleiding van de lesdag of door het lezen van de reader spontaan een idee voor een klankspel of klankinterventie tot je gekomen? Werk deze dan uit en stuur op. Indien haalbaar proberen we deze tijdens een lesdag uit.
Geen idee? Forceer niets maar laat er eens je gedachten over gaan. Wie weet wat er komt?
Check!
Blader terug in de reader en controleer of je geen thuisopdrachten vergeten bent. Het uitvoeren van de thuisopdrachten is één van de voorwaarden voor certificering. Kan je door innerlijke of uiterlijke omstandigheden een thuisopdracht niet uitvoeren leg dan uit wat het probleem is. Ga in gesprek.